Internationale prestaties (PISA)
Het Programme for International Student Assessment (PISA) is een internationaal onderzoek waarin de prestaties van 15-jarigen worden gemeten.
PISA toetst de algemene kennis en vaardigheden op drie domeinen, namelijk wiskunde, lezen en natuurwetenschappen. De gemiddelde Nederlandse prestaties en het aandeel leerlingen met lage en excellente vaardigheden zijn te vinden onder 'Gerelateerde grafieken'.
Gemiddelde prestaties lezen 15-jarigen
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
FIN | 543 | 547 | 536 | 524 | 526 | 520 |
JAP | 498 | 498 | 520 | 538 | 516 | 504 |
NED | 513 | 507 | 508 | 511 | 503 | 485 |
BEL | 507 | 501 | 506 | 509 | 499 | 493 |
VS | 495 | 500 | 498 | 497 | 505 | |
DUI | 491 | 495 | 497 | 508 | 509 | 498 |
ZWE | 514 | 507 | 497 | 483 | 500 | 506 |
FRA | 496 | 488 | 496 | 505 | 499 | 493 |
DEN | 492 | 494 | 495 | 496 | 500 | 501 |
VK | 495 | 494 | 499 | 498 | 504 | |
OESO | 496 | 492 | 493 | 496 | 493 | 487 |
Nederlandse leerlingen nemen met een score van 485 punten de 26e plaats in op de OESO ranglijst in 2018. Dit is elf plaatsen lager dan in 2015. De gemiddelde score vertoont in 2018 een significante daling ten opzichte van 2015.
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
FIN | 544 | 548 | 541 | 519 | 511 | 507 |
JAP | 534 | 523 | 529 | 536 | 532 | 527 |
NED | 538 | 531 | 526 | 523 | 512 | 519 |
BEL | 529 | 520 | 515 | 515 | 507 | 508 |
VS | 483 | 474 | 487 | 481 | 470 | 478 |
DUI | 503 | 504 | 513 | 514 | 506 | 500 |
ZWE | 509 | 502 | 494 | 478 | 494 | 502 |
FRA | 511 | 496 | 497 | 495 | 493 | 495 |
DEN | 514 | 513 | 503 | 500 | 511 | 509 |
VK | 495 | 492 | 494 | 492 | 501 | |
OESO | 500 | 498 | 496 | 494 | 490 | 489 |
De prestaties van Nederlandse 15-jarigen voor wiskunde behoren met gemiddeld 519 punten tot de hoogste in de wereld. Op de OESO ranglijst staat Nederland net als in 2009 op de zesde plaats. In 2012 stond Nederland op de vierde plaats. De gemiddelde Nederlandse score is niet significant gestegen sinds 2018.
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
FIN | 548 | 563 | 554 | 545 | 531 | 522 |
JAP | 548 | 531 | 539 | 547 | 538 | 529 |
NED | 524 | 525 | 522 | 522 | 509 | 503 |
BEL | 509 | 510 | 507 | 505 | 502 | 499 |
VS | 491 | 489 | 502 | 497 | 496 | 502 |
DUI | 502 | 516 | 520 | 524 | 509 | 503 |
ZWE | 506 | 503 | 495 | 485 | 493 | 499 |
FRA | 511 | 495 | 498 | 499 | 495 | 493 |
DEN | 475 | 496 | 499 | 498 | 502 | 493 |
VK | 515 | 514 | 514 | 509 | 505 | |
OESO | 500 | 500 | 501 | 501 | 493 | 489 |
Nederlandse 15-jarige leerlingen haalden in 2018 gemiddeld 503 punten bij de PISA testen op het gebied van natuurwetenschappen. Daarmee is Nederland gelijk gebleven aan de prestaties in 2015. In veel landen is een daling te zien tussen 2015 en 2018 (bijv. Finland, Japan, Denemarken). Mogelijk heeft die te maken met de inhoudelijke herziening van de toets. In 2015 is de toets voor het eerst digitaal afgenomen en zijn nieuwe typen opgaven geïntroduceerd, bijvoorbeeld met animaties. De daling tussen 2003 en 2012 is niet significant, de scores zijn redelijk stabiel. De daling tussen 2012 en 2015 is wel significant voor Nederland.
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
FIN | 5,70% | 4,80% | 8,10% | 11,30% | 11,10% | 13,50% |
JAP | 19,00% | 18,40% | 13,60% | 9,80% | 12,90% | 16,80% |
NED | 11,50% | 15,10% | 14,30% | 14,00% | 18,10% | 24,10% |
DEN | 16,50% | 16,00% | 15,20% | 14,60% | 15,00% | 16,00% |
ZWE | 13,30% | 15,30% | 17,40% | 22,70% | 18,40% | 18,40% |
BEL | 17,90% | 19,40% | 17,70% | 16,10% | 19,50% | 21,30% |
VS | 19,40% | 17,60% | 16,60% | 19,00% | 19,30% | |
VK | 19,00% | 18,40% | 16,60% | 17,90% | 17,30% | |
DUI | 22,30% | 20,00% | 18,50% | 14,50% | 16,20% | 20,70% |
FRA | 17,50% | 21,70% | 19,80% | 18,90% | 21,50% | 20,90% |
OESO | 19,00% | 20,10% | 18,80% | 18,00% | 20,10% | 22,70% |
Het percentage leerlingen met lage leesvaardigheden in Nederland is in 2018 24%. Dit is significant hoger dan in 2015. Het percentage is niet significant hoger dan het OESO-gemiddelde van 22,7%.
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
FIN | 6,80% | 6,00% | 7,80% | 12,30% | 13,60% | 15,00% |
JAP | 13,30% | 13,00% | 12,50% | 11,10% | 10,70% | 11,50% |
NED | 10,90% | 11,50% | 13,40% | 14,80% | 16,70% | 15,80% |
DEN | 15,40% | 13,60% | 17,10% | 16,80% | 13,60% | 21,10% |
DUI | 21,60% | 19,90% | 18,60% | 17,70% | 17,20% | 19,20% |
BEL | 16,50% | 17,30% | 19,10% | 19,00% | 20,10% | 14,60% |
VK | 19,80% | 20,20% | 21,80% | 21,90% | 19,70% | |
ZWE | 17,30% | 18,30% | 21,10% | 27,10% | 20,80% | 27,10% |
FRA | 16,60% | 22,30% | 22,50% | 22,40% | 23,50% | 18,80% |
VS | 25,70% | 28,10% | 23,40% | 25,80% | 29,40% | 21,30% |
OESO | 21,40% | 21,30% | 20,90% | 23,00% | 23,40% | 24,00% |
Het percentage leerlingen met lage wiskundevaardigheden in Nederland is in 2018 15,8%. Dit is significant hoger dan in 2003 en 2006, maar niet significant hoger dan in 2009, 2012 en 2015. Het Nederlandse aandeel ligt ruim onder het OESO-gemiddelde van 24%.
2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
FIN | 4,10% | 6,00% | 7,70% | 11,50% | 12,90% |
JAP | 12,00% | 10,70% | 8,50% | 9,60% | 10,80% |
NED | 13,00% | 13,20% | 13,10% | 18,50% | 20,00% |
DUI | 15,40% | 14,80% | 12,20% | 17,00% | 19,60% |
VK | 16,70% | 15,00% | 15,00% | 17,40% | 17,40% |
DEN | 18,40% | 16,60% | 16,70% | 15,90% | 18,70% |
BEL | 17,00% | 18,00% | 17,70% | 19,80% | 20,00% |
VS | 24,40% | 18,10% | 18,10% | 20,30% | 18,60% |
ZWE | 16,40% | 19,10% | 22,20% | 21,60% | 19,00% |
FRA | 21,20% | 19,30% | 18,70% | 22,10% | 20,50% |
OESO | 19,80% | 18,00% | 17,80% | 21,20% | 22,00% |
Het percentage leerlingen met lage natuurwetenschappelijke vaardigheden in Nederlands is in 2018 20%. Dit is significant hoger dan in 2012 (13,1%). Ook gemiddeld in de OESO is er een toename (17,8% naar 21,2%). Het Nederlandse percentage ligt onder het OESO-gemiddelde van 22%. De verandering tussen 2012 en 2015 kan mogelijk ook komen doordat de toetsinhoud en vorm veranderd zijn.
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
FIN | 14,70% | 16,70% | 14,50% | 13,50% | 13,70% | 14,20% |
JAP | 9,70% | 9,40% | 13,40% | 18,50% | 10,80% | 10,30% |
BEL | 12,50% | 11,30% | 11,20% | 11,80% | 9,30% | 9,50% |
VS | 9,30% | 9,90% | 7,90% | 9,60% | 13,50% | |
NED | 8,80% | 9,10% | 9,80% | 9,80% | 10,90% | 9,10% |
FRA | 7,40% | 7,30% | 9,60% | 12,90% | 12,50% | 9,20% |
ZWE | 11,40% | 10,60% | 9,00% | 7,90% | 10,00% | 13,30% |
VK | 9,00% | 8,00% | 8,80% | 9,20% | 11,50% | |
DUI | 9,60% | 9,90% | 7,60% | 8,90% | 11,70% | 11,30% |
DEN | 5,20% | 5,90% | 4,70% | 5,40% | 6,50% | 8,40% |
OESO | 8,30% | 8,60% | 7,60% | 8,40% | 8,30% | 8,60% |
Het percentage Nederlandse 15-jarige leerlingen dat in 2018 hoge leesvaardigheden laat zien is 9,1%. Dit lijkt hoger dan 9,8% in 2015, maar het verschil is niet significant. Het Nederlandse aandeel ligt boven het OESO-gemiddelde van 8,6%.
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
FIN | 23,40% | 24,40% | 21,70% | 15,30% | 11,70% | 11,10% |
JAP | 24,30% | 18,30% | 20,90% | 23,70% | 20,30% | 18,30% |
BEL | 26,40% | 22,30% | 20,40% | 19,50% | 15,90% | 15,70% |
NED | 25,50% | 21,10% | 19,90% | 19,30% | 15,50% | 18,40% |
DUI | 16,20% | 15,40% | 17,80% | 17,50% | 12,90% | 13,30% |
FRA | 15,10% | 12,50% | 13,70% | 12,90% | 11,40% | 11,00% |
DEN | 15,90% | 13,70% | 11,60% | 10,00% | 11,70% | 11,60% |
ZWE | 15,80% | 12,60% | 11,40% | 8,00% | 10,40% | 12,60% |
VS | 10,10% | 7,60% | 9,90% | 8,80% | 5,90% | 8,30% |
VK | 11,10% | 9,80% | 11,80% | 10,60% | 12,90% | |
OESO | 14,70% | 13,40% | 13,50% | 12,60% | 10,70% | 10,90% |
Het percentage Nederlandse 15-jarige leerlingen dat in 2018 hoge wiskundevaardigheden laat zien is 18,4%. Dit is significant hoger dan in 2015, maar niet significant anders dan in 2009 en 2012. Het Nederlandse aandeel ligt ruim boven het OESO-gemiddelde van 10,9%.
2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
FIN | 20,90% | 18,70% | 17,10% | 14,30% | 12,30% |
JAP | 15,10% | 16,90% | 18,20% | 15,30% | 13,10% |
DUI | 11,80% | 12,80% | 12,20% | 10,60% | 10,00% |
NED | 13,10% | 12,70% | 11,80% | 11,10% | 10,60% |
VK | 13,70% | 11,40% | 11,20% | 10,90% | 9,70% |
BEL | 10,10% | 10,10% | 9,10% | 9,00% | 8,00% |
VS | 9,10% | 9,20% | 7,50% | 8,50% | 9,10% |
FRA | 8,00% | 8,10% | 7,90% | 8,00% | 6,60% |
ZWE | 7,90% | 8,10% | 6,30% | 8,50% | 8,30% |
DEN | 6,80% | 6,70% | 6,80% | 7,00% | 5,50% |
OESO | 8,90% | 8,50% | 8,40% | 7,70% | 6,80% |
Het percentage Nederlandse 15-jarige leerlingen dat in 2018 hoge vaardigheden laat zien op het gebied van natuurwetenschappen is 10,6%, ongeveer evenveel als in 2015. Het aandeel hoogpresteerders is in Nederland heel stabiel over de tijd. Het Nederlandse aandeel ligt ruim boven het OESO-gemiddelde van 6,8%.