Internationale prestaties Primair Onderwijs (TIMSS/PIRLS)

De prestaties van Nederlandse basisschoolleerlingen worden in de onderzoeken TIMSS en PIRLS internationaal vergeleken.

De 'Progress in International Reading Literacy Study' (PIRLS) toetst de kennis van negen- en tienjarigen op het gebied van leesvaardigheid. De 'Trends in International Mathematics and Science Study' (TIMSS) toetst de kennis van negen- en tienjarigen op het gebied van wiskunde en natuurwetenschappen. De Nederlandse prestaties en die van de belangrijkste vergelijkingslanden zijn te vinden onder 'Gerelateerde grafieken'.

Prestaties lezen 9/10-jarigen
2001200620112016
SGP528558567576
HKG528564571569
USA542540556549
RUS528565568581
ENG553539552559
NED554547546545
SWE561549542555
HON543551539554
DUI539548541537

Nederlandse leerlingen in groep 6 van het primair onderwijs presteren bovengemiddeld op het terrein van leesvaardigheid. De PIRLS-score in 2016 is vrijwel gelijk gebleven aan die van 2006 en 2011. Vergeleken met 2001 zijn de scores in 2006, 2011, 2016 lager.

PIRLS 2001, 2006, 2011,2016 (IEA) Brontabel als csv (223 bytes)
Prestaties rekenen 9/10-jarigen
19952003200720112015
NL549540535540530
DUI525528522
BEL-VL551549546
ZWE503504519
DEN523537539
FIN545535
ENG484531541542546
USA518518529541539
SIN590594599606618
TIMSS schaalgemiddelde500500500500500

Sinds de eerste meting in 1995 zijn de rekenprestaties van Nederlandse leerlingen in TIMSS licht afgenomen. Nederland scoort met een score van 530 wel boven het schaalgemiddelde van 500. Met deze score bekleedt Nederland de negentiende positie waarbij 16 landen significant beter scoren waaronder landen als Engeland, Finland en Vlaanderen. Vergelijkbare landen die slechter presteren zijn Duitsland en Zweden.

TIMSS 1995, 2003, 2007, 2011, 2015 (IEA) Brontabel als csv (265 bytes)
Prestaties natuurwetenschappen 9/10-jarigen
19952003200720112015
NL530525523531517
DUI528528528
BEL-VL518509512
ZWE525533540
DEN517528527
FIN570554
ENG528540542529536
USA542536539544546
SIN523565587583590
TIMSS schaalgemiddelde500500500500500

Met uitzondering van de prestaties in 2011 dalen de prestaties voor natuuronderwijs vanaf 1995. Nederland bekleedt met een score van 517 de negenentwintigste positie, daarvan scoren drieëntwintig landen statistisch significant hoger. Daaronder bevinden zich landen als Finland, Zweden en Duitsland. Nederland en Vlaanderen behalen vergelijkbare prestaties.

TIMSS 1995, 2003, 2007, 2011, 2015 (IEA) Brontabel als csv (265 bytes)

Afzenders