Deelname volwassen aan onderwijs

De kenniseconomie vraagt dat mensen zich tijdens hun leven blijven ontwikkelen. Dit betekent dat de Nederlandse burger ook na afsluiting van het reguliere onderwijs moet blijven leren.

Hier is het verband tussen vaardigheidsniveaus en deelname van volwassenen aan scholing weergegeven. Deze gegevens komen uit een groot onderzoek van de OESO, dat eens in de 10 jaar plaatsvindt (PIAAC). De EU houdt jaarlijks de deelname van volwassenen aan scholing bij in het kader van het EU2020-programma over onderwijs en training.   

Percentage volwassenen met lage taalvaardigheid (niveau 0/1) dat deelneemt aan leeractiviteiten (2012) Naar leeftijd in percentage van de leeftijdsgroep
25-3455-64
DUI37%18%
FRA30%12%
VS48%33%
BEL (Vl)37%19%
NED62%28%
VK (Engeland)41%25%
DEN55%30%
FIN58%31%
ZWE61%30%
OESO42%21%
Bron: EAG 2014, tabel C6 en PIAAC Brontabel als csv (159 bytes)
Percentage volwassenen met hoge taalvaardigheid (niveau 4/5) dat deelneemt aan leeractiviteiten (2012) Naar leeftijd in percentage van de leeftijdsgroep
25-3455-64
DUI83%64%
FRA64%34%
VS86%77%
BEL (Vl)73%59%
NED86%76%
VK (Engeland)80%60%
DEN92%82%
FIN87%67%
ZWE86%82%
OESO79%60%
Bron: EAG 2014, tabel C6 en PIAAC Brontabel als csv (159 bytes)
Percentage 25 t/m 64-jarigen met lage taalvaardigheid (niveau 0/1) dat deelneemt aan leeractiviteiten (2012) Naar arbeidsmarktstatus, in de afgelopen 12 maanden
werkinactief
FRA26%10%
OESO40%13%
DEN54%20%
BEL (vl)34%17%
NED53%19%
DUI36%11%
VS46%14%
VK (eng)49%14%
FIN54%21%
ZWE50%22%
Bron: EAG 2014, tabel C6 en PIAAC Brontabel als csv (156 bytes)
Percentage 25 t/m 64-jarigen met hoge taalvaardigheid (niveau 4/5) dat deelneemt aan leeractiviteiten (2012) Naar arbeidsmarktstatus, in de afgelopen 12 maanden
werkinactief
FRA64%34%
OESO77%50%
DEN86%86%
BEL (vl)70%44%
NED83%49%
DUI80%68%
VS84%62%
VK (eng)81%40%
FIN85%73%
ZWE83%0%
Bron: EAG 2014 tabel C6, PIAAC Brontabel als csv (155 bytes)

Afzenders